CONTACT

LAWYER
Dr Ulrich Franz

Born in Hamburg in 1964, I’ve been happily married for over 25 years and have 3 wonderful children.

Professional career

  • Lawyer at Hasche & Eschenlohr, Munich (1994 - 1996)
  • Lawyer and partner at Pünder Volhard Weber & Axster/Clifford Chance, Dusseldorf and Berlin (1996 - 2000)
  • Partner at Preu Bohlig & Partner, Berlin (2000 – 2004)
  • Partner at Franz & Schulkamp and Gabler & Franz, Berlin (2005 – 2017)

Education

  • Legal studies in Bonn and Munich (1984 – 1989)
  • Legal traineeship in Memmingen, Günzburg, Augsburg, München and Paris (1989 – 1992)
  • Private tutor for civil law, commercial law and corporate law, labour law and civil procedure law (1989 – 1993)
  • Research associate at the Institute for Civil Law and Civil Procedure at Ludwig Maximilian University in Munich (1990 – 1993)
  • Doctorate awarded at the LMU Munich under Prof. Klaus J. Hopt (1995)

Secondary/voluntary work

  • Lecturer at the Hochschule für Technik und Wirtschaft (University of Applied Sciences) Berlin (since 2013)
  • Master's degree course in Business Communication: commercial, media and contract law
  • Master's degree course in Industrial Sales and Innovation Management: Intellectual property law
  • Bachelor’s degree in Business Law: Competition law
  • Bachelor’s degree in Business Law: Civil procedure law
Bild Berlin
  • Member of the Gemeinsames Juristisches Prüfungsamt (Joint Legal Examination Office) for the states of Berlin and Brandenburg (2002-2013)
  • Member of the Fachanwaltsausschuss für Gewerblichen Rechtsschutz (Law Committee for Intellectual Property) Berlin (since 2014 - 2018)
  • Member of the Anwaltsgericht (bar court of Berlin) (since 2016)

Languages

  • German
  • English
  • French

Qualifications

  • Certified Specialist for intellectual property law
  • Certified Specialist for copyright and media law
Bild Franz

Publications

Rating Portals

Icon

Zu den Prüfpflichten eines Hotelbewertungsportals, WRP 12/2022, S. 1469 ff

(On the testing obligations of a hotel rating portal, WRP 12/2022, 1469 et seq.)

Icon

Wie sich Vermittler gegen Fake-Urteile wehren können, versicherungsmagazin 6/2022, s. 52 f

(How intermediaries can defend themselves against fake judgements, versicherungsmagazin 6/2022, p. 52 et seq.)

Icon

Zum Bewertungsportal Jameda, WRP 3/2022, 265 ff

(On Jameda rating portal, WRP 3/2022, 265 et seq.)

Icon

Holzforum, Bewertungsportale – Erhöhte Markttransparenz, 2/2021, S. 48 f.

(Holzforum (wood forum), Evaluation Portals - Increased Market Transparency, 2/2021, p. 48 et seq.)

Icon

SBZ – Sanitär.Heizung.Klima, Wenn der gute Ruf in Gefahr ist, 10/2021, S. 10 ff.

(SBZ - Sanitary.Heating.Climate, When the good reputation is in danger, 10/2021, p. 10 et seq.)

Icon

Praxismagazin – Die medizinische Fachzeitschrift für Naturheilkunde, Jameda & Co. – Bewertungsportale im Internet, 2/2021, S. 34 ff.

(Praxismagazin - The medical journal for naturopathy, Jameda & Co. - Review portals on the Internet, 2/2021, p. 34 et seq.)

Icon

Journal für die Apotheke, Jameda & Co. – Bewertungsportale im Internet, 1/2021, S. 27 ff.

(Journal für die Apotheke, Jameda & Co. - Review portals on the Internet, 1/2021, p. 27 et seq.)

Icon

Küchenplaner, Bewertungsportale im Internet, 1/2/2021, S. 52 f.

(Kitchen planner, Evaluation portals on the Internet, 1/2/2021, p. 52 et seq.)

Icon

vdiv aktuell – Das Fachmagazin für den Immobilienverwalter, Contra geben, 08/21, S. 42 f.

(vdiv aktuell - The specialist magazine for property managers, Giving contra, 08/21, p. 42 et seq.)

Icon

DBZ – Deutsche Bäcker Zeitung, Bewertungsportale: Fluch und Segen?, 03/2021, S. 26 f.

(DBZ - Deutsche Bäcker Zeitung (German magazin for bakeries), Review portals: Curse and Blessing?, 03/2021, p. 26 et seq.)

Icon

Der Praktische Tierarzt, Bewertungsportale: Fluch oder Segen?, 02/2021, S. 142 f.

(The practical veterinarian, Review portals: curse or blessing ?, 02/2021, p. 142 et seq.)

Icon

ergopraxis – Das Fachmagazin für Ergotherapie, Perspektiven, Schlechte Bewertung bei Google, Jameda und Co. – was tun?, 2/2021, S. 49

(ergopraxis - The specialist magazine for occupational therapy, perspectives, poor ratings on Google, Jameda and Co. - what to do ?, 2/2021, p. 49)

Icon

LMK – Der Lebensmittelkontrolleur, Jameda, HolidayCheck, Yelp & Co. – Bewertungsportale im Internet; 2/2021, S. 16 ff.

(LMK - Der Lebensmittelkontrolleur, Jameda, HolidayCheck, Yelp & Co. - Review portals on the Internet; 2/2021, p. 16 et seq.)

Icon

Zum Bewertungsportal Yelp, WRP 6/2020, 696 ff

(On Yelp rating portal, WRP 6/2020, 696 et seq.)

Icon

Anmerkung zum Urteil des OLG Köln vom 14.11.2019 - 15 U 89/19 (Unzulässige Ausgestaltung eines Ärzte-Bewertungsportals – Jameda) AfP 2020, 59-70

(Note on a ruling of the Higher Regional Court of Cologne, 14.11.2019 (Improper design of a doctor rating portal - Jameda) - 15 U 89/19 AfP 2020, 59-70)

Icon

Kommentar zum Urteil des LG München I vom 16.04.2019 – 33 O 6880/18 (Ärztebewertungsportal), WRP 7/2019, 937 ff

(Note on a ruling of the Regional Court of München, 16.04.2019– 33 O 6880/18 (Rating Portal) – WRP 7/2019, 937 et seq.)

Icon

Anmerkung zum Urteil des OLG München vom 13.11.2018 – 18 U 1280/16 (Bewertungsportale) AfP 2019, 66

(Note on a ruling of the Higher Regional Court of München, 13.11.2018– 18 U 1280/16, AfP 2019, 66 – Rating Portals)

Icon

Bewertungsportale im Internet, PKR 1/2019, 10 ff

(Rating portals on the Internet, PKR 1/2019, 10 et seq.)

Icon

Bewertungsportale im Internet, in: Mario Pfannstiel, Patrick Da-Cruz, Harald Mehlich (Hrsg.), Digitale Transformation von Dienstleistungen im Gesundheitswesen VI, 2019, S. 51 – 66

(Rating portals on the Internet, in: Mario Pfannstiel, Patrick Da-Cruz, Harald Mehlich (Hrsg.), Digitale Transformation von Dienstleistungen im Gesundheitswesen VI, 2019, p. 51 – 66)

Icon

Keine Chance gegen die Kritiker?, AUTO MOTOR ZUBEHÖR (amz) 11/2018, 58 f.

(No chance against the critics?, AUTO MOTOR ZUBEHÖR (amz) 11/2018, 58 et seq.)

Icon

Bewertungsportale im Internet – Fluch oder Segen?, Ärztliche PSYCHOTHERAPIE (ÄP) 2018, 218 ff.

(Rating portals on the Internet - curse or blessing?, Ärztliche PSYCHOTHERAPIE (ÄP) 2018, 218 et seq.)

Icon

Wenn der gute Ruf in Gefahr ist, Personalwirtschaft 09_2018, S. 42 ff.

(When the reputation is in danger, Personalwirtschaft 09_2018, p. 42 et seq.)

Icon

Anmerkung zum Urteil des OLG Dresden vom 21.08.2018 – 4 U 1822/17, AfP 2018, 423

(Note on a ruling of the Higher Regional Court of Dresden, 21.08.2018 – 4 U 1822/17, AfP 2018, 423)

Icon

Kritiker in die Schranken weisen, Gastbeitrag in Allgemeine Hotel- und Gastronomie-Zeitung (AHGZ) 2018 Nr. 26, S. 8

(Put critics in their place, Guest commentary in Allgemeine Hotel- und Gastronomie-Zeitung (AHGZ) 2018 No. 26, p. 8)

Icon

Jameda & Co. - Bewertungsportale im Internet, Der Krankenhaus-JUSTITIAR 2018, 77 ff.

(Jameda & Co. - Rating portals on the Internet, Der Krankenhaus-JUSTITIAR 2018, 77 et seq.)

Icon

Die Kraft der Meinung: Bewertungsportale im Internet, wissensmanagement 2018, 36 f.

(The power of opinion: Rating portals on the Internet, wissensmanagement 2018, 36 et seq.)

Icon

Anmerkung zum Urteil des BGH vom 20.02.2018 – VI ZR 30/17, GRUR 2018, 636 - Ärztebewertung III

(Note on German Supreme Court, 20.02.2018 – VI ZR 30/17, GRUR 2018, 636 - Medical review III)

Icon

Der digitale Pranger – Bewertungsportale im Internet, De Gruyter 2018

(The digital pillory - online rating portals, De Gryter 2018)

Icon

Anmerkung zum Urteil des BGH vom 04.04.2017 – VI ZR 123/16, AfP 2017, 316 – Haftung des Bewertungsportals für zu eigen gemachte Äußerungen Dritter

(Note on German Supreme Court, 04.04.2017 – VI ZR 123/16, AfP 2017, 316 et seq. (Liability of the evaluation portal for comments made by third parties))

Icon

Bewertungsportale, ZWR 2017, 53 ff.

(Rating portals, ZWR 2017, 53 et seq.)

Icon

Die rechtliche Beurteilung von Bewertungsportalen, WRP 2016, 1195 ff.

(A legal assessment of rating portals, WRP 2016, 1195 et seq.)

Product tests and advertising with test results

Icon

BRAUWELT, Werbung mit Testergebnissen, 8/21, S. 191 ff.

(BRAUWELT, advertising with test results, 8/21, p. 191 et seq.)

Icon

BaumarktManager, Worauf bei Werbung mit Testergebnissen zu achten ist, 01/02/21, S. 30 f.

(BaumarktManager, What to look for when advertising with test results, 01/02/21, p. 30 et seq.)

Icon

LMK – Der Lebensmittelkontrolleur, Zur Werbung mit Testergebnissen, 1/2021, S. 9 ff.

(LMK - The food controller, On advertising with test results, 1/2021, p. 9 et seq.)

Icon

Kommentar zu BGH: Testsiegel auf Produktabbildung, WRP 7/2021, 899 ff

(Note on German Supreme Court: Test seal on product image, WRP 7/2021, 899 et seq.)

Icon

Kommentar zum Urteil des OLG Köln vom 31.10.2020 - 6 U 136/19 (Irreführende Bezeichnung algorithmusbasierter Produktvergleiche als „Test“), AfP 1/2021, 50 ff

(Note on a ruling of the Higher Regional Court of Cologne, 31.10.2020 – 6 U 136/19 (Misleading designation of algorithm-based product comparisons as "test"), AfP 1/2021, 50 et seq.)

Icon

Zur Neutralität und Sachkunde eines Gütesiegelverleihers, WRP 5/2020, 548 ff

(On the neutrality and expertise of a quality label distributor, WRP 5/2020, 548 et seq.)

Icon

Kommentar zum Urteil des BGH vom 12.12.2019 – I ZR 117/17 (ÖKO-Test II), WRP 4/2020, 476 ff

(Note on German Supreme Court, 12.12.2019 – I ZR 117/17 (ÖKO-Test II), WRP 4/2020, 476 et seq.)

Icon

Kommentierung Vergleichende Produkttests, in: Fezer/Büscher/Obergfell, Lauterkeitsrecht, Kommentar zum Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG), 3. Aufl. 2016, Band 1, S. 8

(Commentary on comparative product tests, in: Fezer/Büscher/Obergfell, Lauterkeitsrecht, Fair trading law, a commentary on the German Act against Unfair Competition), 3rd edition 2016, vol. 1, p. 8)

Icon

Testwerbung – Inzidentprüfung des Warentests durch den Wettbewerbsrichter?, in: Festschrift für Karl-Heinz Fezer, 2016, S. 1013 ff.

(Test advertising - the incidental scrutiny of product testing by the competition judge?), in commemorative publication for Karl-Heinz Fezer, 2016, p. 1013 et seq.)

Icon

Werbung mit Testergebnissen, WRP 2016, 439 ff.

(Advertising using test results, WRP 2016, 439 et seq.)

Icon

Vergleichender Warentest, WRP 2015, 1425 ff.

(Comparative product test, WRP 2015, 1425 et seq.)

Icon

50 Jahre Stiftung Warentest, GRUR 2014, 1051 ff.

(50 years of Stiftung Warentest, GRUR 2014, 1051 et seq.)
Stiftung Warentest is a German consumer organisation and foundation involved in investigating and comparing goods and services in an unbiased manner

other unfair competition law

Icon

„Ein bisschen Spaß muss sein!“ Ein Überblick über die Rechtsprechung zu Scherzen, Parodien, Ironie und Satire in der Werbung, WRP 2019, 15 ff

("It must be a bit of fun!" An overview of the jurisprudence on jokes, parodies, irony and satire in advertising, WRP 2019, 15 et seq.)

Icon

Preisvergleichsportale aus wettbewerbsrechtlicher Sicht, WRP 2018, 20 ff

(Price comparison portals from a competition law perspective, WRP 2018, 20 et seq.)

Contract law and copyright

Icon

Der Praktische Tierarzt, Die Haftung des Tierarztes, 05/2021, S. 448 f.

(The practical veterinarian, The liability of the veterinarian, 05/2021, p. 448 et seq.)

Icon

Der Praktische Tierarzt, Der Behandlungsvertrag, 04/2021, S. 348 f.

(The practical veterinarian, The treatment contract, 04/2021, p. 348 et seq.)

Icon

Gastkommentar in videomarkt Nr. 14/2014, S. 22 f.

(Guest commentary in videomarkt No. 14/2014, p. 22 et seq.)

Icon

Zur subjektiven Komponente der wirtschaftlichen Einheit bei drittfinanzierten Geschäften, FLF 1997, 17 ff.

(On the subjective component of economic unity in the case of third-party financed transactions, FLF 1997, 17 et seq.)

Icon

Anmerkung zu OLG Rostock, DZWIR 1996, 425 ff.

(Note on a ruling of the Higher Regional Court of Rostock, DZWIR 1996, 425 et seq.)

Icon

Der Einwendungsdurchgriff gemäß § 9 Absatz 3 Verbraucherkreditgesetz, 1996

(Objections in connection with linked credit agreements pursuant to Section 9 (3) of the German Consumer Credit Act, 1996)